Wist de KLM dat we op weg waren naar eXtremeCRM?

Wist de KLM dat we op weg waren naar eXtremeCRM?

Door Bram de Jager
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nog niet zo lang geleden zat ik, samen met mijn collega Maarten de Koning, op een KLM-vlucht van Amsterdam naar Barcelona. Nadat de stewardess ons had verzocht om onze riemen vast te maken, onze telefoons uit te zetten en aangaf dat er, in geval van een ramp, zuurstofmaskers naar beneden zouden komen, werden we gewezen op de frequent flyer club. Vervolgens vertelde ze ons dat de KLM 24/7 bereikbaar is via hun website, Facebook en Twitter. Sterker nog, ze zijn niet alleen bereikbaar, maar garanderen ons dat ze binnen één uur reageren wanneer we op een Social Media platform een bericht achterlaten met een vraag of klacht. Zou de KLM geweten hebben dat wij op weg waren naar eXtremeCRM?

Dit willen we toch allemaal?

Terwijl de vriendelijke dame de hele boodschap nogmaals in het Engels voorlas, dacht ik: “Hoe zouden ze dit georganiseerd hebben? Welke systemen gebruiken ze hiervoor en hoeveel mensen zijn hier wel niet voor nodig?” Vervolgens dacht ik: “Hoe gaan andere, soms veel kleinere bedrijven dit geregeld krijgen wanneer deze Social Media behoefte wenselijk is?” Met wanneer bedoel ik overigens niet of maar echt wanneer. Het kan misschien nog even duren maar de behoefte komt sowieso.

Het kan misschien nog even duren maar de behoefte komt sowieso

Kopers informeren over een bouwproject

 

Denk maar eens aan een zakelijk dienstverlener die kan reageren wanneer er negatief over hem getwittert wordt. Een winkelketen die een klant over zijn laatste aanbieding kan informeren wanneer deze zich via Facebook in één van haar filialen incheckt. Of denk aan een bouwbedrijf dat een potentiële koper kan informeren over een bouwproject, omdat die persoon een foto van een pand in aanbouw had geplaatst op zijn of haar Facebook-tijdlijn inclusief een positieve reactie. Laten we eerlijk zijn, dit willen we toch allemaal?

 

Microsoft investeert enorm in Dynamics CRM 2013

Na terugkomst van het evenement eXtremeCRM weet ik welke mogelijkheden wij onze klanten, met behulp van Microsoft Dynamics CRM 2013, kunnen gaan bieden. We hebben in een paar dagen tijd uitgebreid kennis mogen maken met de grote hoeveelheid nieuwe ontwikkelingen die Microsoft op dit gebied gedaan heeft. Zonder nu al diep in te gaan op bijvoorbeeld Dynamics Marketing (Social Monitoring en Analyse functionaliteiten) en de enorme hoeveel functionaliteit op het gebied van Service die beschikbaar komt door de overname van Parature, is mij één ding wel duidelijk geworden. Microsoft investeert enorm in het Dynamics platform en Dynamics CRM wordt hierdoor standaard nog breder inzetbaar.

 

Nieuwe ontwikkelingen Microsoft Dynamics CRM 2013 en marketing

Focus op waar behoefte aan is

De modulaire opbouw die Microsoft hierin hanteert is mij het meest opgevallen. De nieuwe CRM modules worden duidelijk naast Dynamics CRM gepositioneerd en kunnen ook los van elkaar geïmplementeerd worden. Dit heeft tot gevolg dat klanten niet op dag één worden overdonderd met alle CRM mogelijkheden en bijkomende investering. Ze kunnen eenvoudig met Dynamics CRM beginnen en de volgende stap zetten wanneer ze daar met name organisatorisch aan toe zijn. Daarnaast is deze opbouw erg bevorderlijk voor succesvolle CRM implementaties. We kunnen in de projecten nu focussen op datgeen waar behoefte aan is, zonder te verzuipen in al het andere moois wat Microsoft ons te bieden heeft.

 

Wat betekent dit voor de Microsoft partner?

Wat ik me wel afvraag is wat dit gaat betekenen voor de Microsoft partner. Partners die met CRM oplossingen mobiele apparaten ondersteunen of gespecialiseerd zijn in marketing automation. Hier zullen we in toekomstige blogs, wanneer we de oplossingen nader gaan bekijken, zeker verder op ingaan. Wilt u meer weten over deze ontwikkelingen, kom dan 27 maart naar het congres Explore Dynamics CRM. CTB xRM is sponsor, kennispartner en spreker op dit grote CRM evenement. Wij praten u met alle plezier bij.

 

Explore Dynamics CRM 2014

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn