Wat vinden de professionals van Microsoft Dynamics CRM 2013?

Wat vinden de professionals van Microsoft Dynamics CRM 2013?

Door Bas Bergsma
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Microsoft Dynamics CRM 2013 is een feit. Deze langverwachte grote productupdate is recent door Microsoft gelanceerd tijdens de Dynamics Convergence in Barcelona. Microsoft heeft Dynamics CRM rigoureus aangepakt en wat direct opvalt is de compleet nieuwe interface. Ook zijn er inmiddels apps beschikbaar voor iOS en Windows 8 tablets. Microsoft heeft met Dynamics CRM 2013 dappere stappen gezet richting Social Media, Mobile en meer samenwerken, en de komende jaren zullen nog vele innovaties volgen. Wat vinden de CRM professionals in Nederland eigenlijk van deze nieuwe release? We hebben enkelen naar hun mening gevraagd.

Veel gebruiksvriendelijker

Maarten de Koning, Manager Development en Support bij CTB xRM: “Ik ben zeer te spreken over Microsoft Dynamics CRM 2013. De gehele gebruikersinterface is aangepast en is veel gebruiksvriendelijker. De traditionele navigatiebalk aan de linkerzijde is vervangen door een soort ‘ribbon’ waarin alle onderdelen worden weergegeven. Een belangrijke verbetering is dat er niet steeds meer losse vensters, ‘pop-ups’, worden geopend, maar dat de CRM-gebruiker gewoon in zijn hoofdscherm blijft werken. Ook ben ik heel enthousiast over de technische uitbreidingen die het mogelijk maken voor een consultant om ‘basis business logica’ toe te voegen aan de applicatie, zonder dat daar een programmeur aan te pas hoeft te komen.”

Een belangrijke verbetering is dat er niet steeds meer ‘pop-ups’ worden geopend, maar dat de CRM-gebruiker gewoon in zijn hoofdscherm blijft werken

Vier megatrends van Microsoft beter ondersteund

Martin ten Voorde, Partner Sales Executive CRM bij Microsoft: “Microsoft Dynamics CRM 2013 ligt geheel in lijn met onze missie. Het helpt bedrijven nog meer met het aantrekken, winnen en behouden van klanten. De vier megatrends van Microsoft; Mobile, Social, Big Data & Cloud, worden met Microsoft Dynamics CRM 2013 nog beter ondersteund. Organisaties krijgen met CRM 2013 een betere binding met de klant en dankzij de integratie met Outlook, SharePoint, Yammer, Lync en Skype is, behalve met de klant, ook de samenwerking en communicatie binnen de organisatie prima geregeld. Microsoft zal blijven investeren in gebruikersvriendelijkheid, verlaging van kosten en hoge volumes. Deze investeringen zie je duidelijk terug in Microsoft Dynamics CRM 2013.”

 

Van de gebruiker voor de gebruiker

Marc Rademaker, Microsoft Dynamics CRM consultant en trainer van het eerste uur: “Er is door Microsoft heel goed geluisterd naar de CRM eindgebruikers en naar partners. Niet alleen de interface is geheel anders en naar andere platforms gebracht, er zijn ook aanpassingen doorgevoerd die processen beter ondersteunen, zonder dat er technische kennis nodig is. Het is nu echt een CRM systeem van de gebruiker voor de gebruiker. Het is ook een applicatie die je zonder programmeerkennis binnen je organisatie kan uitrollen. ICT-kennis is niet meer de drijvende kracht achter Dynamics CRM, maar de kennis van de business en de klant. En omdat deze CRM versie zo standaard is, is upgraden straks eenvoudig. Verder meegroeien met Microsoft gaat daardoor ‘smoothly’.”

 

Meer interne samenwerking

Laura van den Brink, consultant Microsoft Dynamics CRM bij CTB xRM: “Ik ben enthousiast over deze nieuwe CRM release, en dan met name over de Social Media mogelijkheden. We zijn met z’n allen al jaren gewend om informatie massaal te delen via Social Media. Delen en opslaan staan ook centraal in deze nieuwe CRM versie. In Dynamics CRM 2013 kan je nu relevante informatie, naast opslaan, heel eenvoudig delen met collega’s. Je hebt in CRM 2013 echt het idee dat je op het Social Media netwerk van je eigen organisatie werkt. De gebruiker heeft in CRM 2013 het gevoel ‘online’ te zijn met collega’s en is veel sneller geneigd om informatie te delen. Ik denk dat vooral deze functionaliteit zal zorgen voor een snelle gebruikersacceptatie en voor meer interne samenwerking.”

 

Focussen op de dingen die belangrijk zijn

Daniel Janga, Senior Consultant CRM bij HSO: “Microsoft is al langere tijd bezig met het positioneren van Dynamics CRM. Met hun 2013 release hebben zij een platform gecreëerd waarop ik denk dat mensen makkelijker, sneller en vooral intuïtiever hun werk kunnen doen. De keuze voor klanten die qua infrastructuur hun bedrijf in de cloud willen hebben, is een belangrijk onderdeel van de laatste release. De eerste omgevingen zijn al probleemloos over van CRM 2011 naar CRM 2013, inclusief alle data en functionaliteiten. Gezien het feit dat Microsoft dit op hun infrastructuur draait en alle werkzaamheden van een upgrade uit handen neemt, geeft dit klanten veel rust. Consultants kunnen hun tijd maximaal inzetten om samen met klanten te focussen op de dingen die belangrijk zijn, zoals training.”

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn