Nieuwe marketing in de bouw, techniek en offshore

Voorlopers van ‘nieuwe marketing’ in de bouw, techniek en offshore

Door Bas Bergsma
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

De bouwsector weet als cultuur de ‘nieuwe marketing’ nauwelijks te begrijpen’, kopt een blog van Patrick Petersen op www.bouwkennisblog.nl. En daar heeft Patrick helaas gelijk in. Veel bedrijven in de bouw, techniek en in de maritieme sector hebben het licht nog niet gezien, begrijpen de kracht van ‘nieuwe marketing’ en communicatie niet en houden vast aan ‘het oude’. Kennisdelen, content marketing, inbound marketing, social media, webcare of customer centricity wordt nauwelijks ingezet als strategie of instrument. En dat is zonde. De mogelijkheden liggen voor het oprapen in deze innoverende tijd.

Toch zijn er genoeg voorbeelden van bedrijven die wel het roer hebben omgegooid. Marketeers en organisaties die succesvol de stoute schoenen hebben aangetrokken en aan de slag zijn gegaan. Ik heb enkele marketingspecialisten, actief in de bouw, techniek, vastgoed en offshore, gevraagd naar bedrijven of personen die zij zien als voorloper op ‘nieuw’ marketinggebied. Dit keer is Edwin Vlems aan het woord. Edwin is marketing manager bij metaalgroothandel MCB, is blogger op bekende marketingplatformen en is een veel gevraagd spreker.

 

Bij HITMA zijn ze ‘brutally honest’

Edwin Vlems: “Bij HITMA zijn ze erg goed bezig, vind ik. Al zijn ze daar zelf erg bescheiden over. Of om de Manager Marketing & Communicatie Astrid van Ballegoy te citeren: ‘Ach, het houdt je van de straat’. In het begin viel het me op dat ze op het gebied van Social Media nog erg in campagnes en acties dachten, maar inmiddels ben ik regelmatig jaloers op de snelheid waarmee ze zich ontwikkelen. Zoals de studio die ze hebben ingericht om video content marketing te doen en hun boegbeeld ‘De Breekplatenspecialist’. Deze man is door HITMA als een echte ‘thought leader’ in de markt gezet. En met succes.”

 

De Breekplatenspecialist

 

“Waar HITMA goed mee scoort zijn de klantcases”, geeft Edwin aan. “Gewoon laten zien hoe je voor een klant iets hebt gedaan en daarmee impliciet reclame voor jezelf maken. Ze doen dat bij HITMA ‘brutally honest’. Ze vertellen niet alleen over wat er goed ging, maar ook wat er fout ging en hoe dat vervolgens is opgelost. Want dat vinden lezers vaak het interessantst. Ze beseffen best wel dat iedereen fouten maakt. En het trekt nieuwe klanten aan, want HITMA laat concreet zien hoe ze dingen aanpakken.”

Je kunt jezelf tegenwoordig ‘in the picture’ spelen bij oude media via de nieuwe media

Edwin vervolgt: “Hun aanpak werkt ook offline. Medewerkers van HITMA worden regelmatig door ‘klassieke media’ benaderd voor een artikel of interview. Dat vind ik mooi om te zien. Je kunt jezelf tegenwoordig ‘in the picture’ spelen bij oude media via de nieuwe media. Op een bepaald moment hebben de oude media amper nog een rol en zijn de nieuwe media leidend. HITMA loopt daarmee voorop.”

 

Bewust gekozen strategie

HITMA is een heel goed voorbeeld van ‘nieuwe marketing’. Zij hebben bewust gekozen voor kennisdelen, transparantie, kwetsbaar opstellen en een content marketing strategie waarbij Social Media niet wordt geschuwd. HITMA heeft duidelijk de mouwen opgestroopt en is aan de slag gegaan. En met succes. Inmiddels hebben medewerkers in alle lagen van de organisatie bij alle HITMA-onderdelen het bloggen ontdekt. Zelfs de oud-directeuren.

Binnenkort volgen er meer voorbeelden van voorlopers van ‘nieuwe marketing’ in de bouw, techniek en offshore. Heb jij een concreet voorbeeld? Laat dan een reactie achter.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn