Val jij op in de stortvloed aan informatie?

Val jij op in de stortvloed aan informatie?

Door Bas Bergsma
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gastblog vier in de reeks: ‘voorlopers van nieuwe marketing in de bouw, techniek, vastgoed en maritieme sector’. Elke maand vraag ik een marketingspecialist, actief in één van deze branches, naar een bedrijf of persoon die zij zien als voorbeeld op het gebied van ‘nieuwe marketing’. Wat of wie zijn hun inspiratiebronnen en wat doen zij dan anders dan anderen? Dit keer is Bas Vermond aan het woord. Bas is Projectleider Online Benelux bij Imtech Nederland en heeft eind 2014 met online fotobloggers-platform www.imtech247.com de Industrial Social Media Award in de wacht gesleept. Bezoekers krijgen via dit platform een kijkje in de keuken van de technische professionals op de werkvloer. Bas schuift Daan Roosegaarde naar voren als inspiratiebron en daar ben ik blij mee. Veel leesplezier.

Anders kijken is marketing anno 2015

“Opvallen. De eeuwige uitdaging voor marketeers,” begint Bas. “In de hype ‘content marketing’ heeft elk noemenswaardig bedrijf momenteel wel een aantal blogs met ’10 tips om ……’ online staan of een paar video’s met klinkende titels waaruit blijkt dat het bedrijf precies weet waar de (potentiële) klant naar op zoek is.”

Verspreid eens wat anders dan tekst en afbeeldingen

“De vraag is hoe lang deze strategie houdbaar is. Wanneer de diarree aan content ook dit jaar doorgezet blijft worden, kun je je afvragen hoe je nog opvalt in deze stortvloed aan informatie. Of de juiste keuze voor een stofzuigerzak afhankelijk is van het lezen van tien blogs hierover is sterk de vraag. Waar is de originaliteit, waar is de wil om te onderscheiden van de rest van het concurrerend werkveld, waar zit het echte verschil voor de klant?”

Technologie anders inzetten

Bas vervolgt: “Ik zelf kijk en luister altijd graag naar Daan Roosegaarde, pionier, kunstenaar, ondernemer en ontwerper. De manier waarop hij naar alledaagse zaken kijkt, vind ik geweldig. De budgetten en opdrachtgevers waarmee hij werkt, zijn niet te vergelijken met het marketingwerkveld waar de gemiddelde marketeer zich in begeeft, maar het gaat mij om het anders kijken. Hoe kun je met technologie zaken anders inzetten, gebruiken of aan de wereld presenteren? Dat is wat hij in gang zet.”

“In zijn laatste project ‘Waterlicht’ gaat het om bewustwording. Bewustwording is waar elke marketeer mee in de weer is, hoe krijgen we de consument bewust van het merk en de producten? Het project ‘Waterlicht’ toont Nederland zonder dijken. Een virtuele overstroming. Door gebruik te maken van lasers laat hij zien hoe hoog het water zou staan. Het kunstwerk bestaat uit golvende lijnen van licht, gemaakt met LED-technologie, software en lenzen. ‘Simpel’, maar doeltreffend.”

Bron: Vimeo – Studio Roosegaarde

 

Verspreid eens wat anders dan tekst en afbeeldingen

Bas: “Dit blog is niet bedoeld om alleen een ode aan Daan Roosegaarde te brengen, maar is bedoeld ter inspiratie om eens anders te kijken. Anders te kijken naar het bedrijf waar je werkt, anders naar de producten, anders naar de markt en klant én anders naar de manier om deze producten aan de buitenwereld te presenteren. Anno 2015 kan er zoveel qua techniek. Het is mijns inziens zonde om deze digitale en online mogelijkheden links te laten liggen en voornamelijk tekst en afbeeldingen te verspreiden.”

“Maar het begint met de wil om het anders te doen, anders te denken. Waar staat het bedrijf voor, wat is het echte onderscheidend vermogen, welke problemen worden er opgelost door het bedrijf?  Hoe kunnen de antwoorden op deze vragen op een passende doch innovatieve manier naar buiten worden gebracht? Daar gaat marketing anno 2015 om.”

 

Op je achterhoofd krabben

Dank je wel voor je voorbeeld Bas. Eind 2014 las ik in een artikel dat onderzoek een stijging van 85% van bloggende IT-bedrijven aantoonde. Dan krab je als marketeer in de ICT-branche wel even op je achterhoofd. Met goed bedoelde content strategieën creëren we voor de consument een oerwoud aan informatie met alle gevolgen van dien. ‘Anders’ is het sleutelwoord. Diegenen die out-of-the-box en anders gaan nadenken en daarmee waardevolle content produceren, gaan inderdaad het onderscheid maken.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn