Solide Inbound Marketing strategie bij Colt International

Solide Inbound Marketing strategie bij Colt International

Door Bas Bergsma
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gastblog vijf in de reeks: ‘voorlopers van nieuwe marketing in de bouw, techniek, vastgoed en maritieme sector’. Elke maand vraag ik een marketingspecialist naar een bedrijf of persoon die hij of zij ziet als voorbeeld op het gebied van ‘nieuwe marketing’. Wat of wie is hun inspiratiebron en wat doen zij dan anders dan anderen? Dit keer is Tobias Pasma aan het woord. Tobias is Inbound Marketing Consultant bij One4Marketing en hij helpt en begeleidt klanten om deze strategie te implementeren. Verder schrijft Tobias veel en zijn z’n blogs verschenen op onder andere FrankWatching, Digital Content Marketing en Inbound Industry. Tobias weet als geen ander dat het invoeren en vasthouden van een Inbound Marketing strategie niet eenvoudig is. Het betekent vaak een omslag in de bedrijfscultuur en het vereist een totaal andere denk- en werkwijze. Veel leesplezier!


 

Strategische voorsprong met Inbound Marketing

Tobias begint: “Veel voorbeelden die we horen over het inzetten van Inbound Marketing of Content Marketing in de bouwnijverheid en industrie zijn al bekend. De instagram-tours van Heijmans, Imtech met platform imtech247 of de case van MCB. Allemaal goede voorbeelden en een paar daarvan zal je ook al voorbij hebben zien komen in de reeks blogs van Bas. Toen Bas mij vroeg om met een voorbeeld te komen van ‘nieuwe marketing’, wilde ik graag een bedrijf naar voren brengen waarvan je misschien niet zo heel vaak hebt gehoord. Dat bedrijf is Colt International, en ze doen het heel goed.”

 

Marketing op een tactische manier

“Colt International is één van de eerste bedrijven in Nederland die gestart is met Inbound Marketing zoals we dat vandaag de dag kennen”, gaat Tobias verder. ”Dat hebben ze gedaan onder begeleiding van Heuvel Marketing, waarbij Hubspot werd ingezet als de Marketing Automation software. Drijvende kracht binnen Colt International was en is Gertie Arts. Zij wordt gezien als pionier op het gebied van Inbound Marketing en vertelt hier meer over in dit interview. Colt International is een groot internationaal opererende technische dienstverlener die actief is op het gebied van onder andere (industriële) klimaattechniek, ventilatie, zonweringen, rookbeheersing, service, onderhoud en renovatie.”

Kennisbank staat bomvol

“Gertie had vrij snel in de gaten dat je met een Inbound Marketing strategie een voorsprong kon nemen ten opzichte van branchegenoten. Dat het delen van waardevolle informatie en kennis belangrijk is voor het opbouwen van een merk, van vertrouwen en van relaties. Colt was in 2011 dan ook één van de eersten in hun branche die Inbound Marketing op een tactische manier wisten in te zetten. Er waren bijna geen concurrenten die een dergelijke website hadden toen Colt begon, laat staan een complete Inbound strategie en slimme webanalyse software”, aldus Tobias. “Colt begon eerst met bloggen. Het creëren van waardevolle content waar potentiële opdrachtgevers naar zoeken. Die blogs waren de eerste stap naar Inbound Marketing. Het begin was gemaakt en Colt kon gerichter websitetraffic generen en zich concentreren op de websitebezoeker. Voor Colt is dat een continue proces geworden en staat de kennisbank inmiddels bomvol met blogs, whitepapers en case studies.”

Het delen van waardevolle informatie en kennis is belangrijk voor het opbouwen van een merk, van vertrouwen en van relaties

Social Media report 2011-2015 - Colt International

Wat heeft het opgeleverd?

Tobias tot slot: “Natuurlijk moet er voor elke marketinginvestering ook een resultaat zijn, zeker als je ook je CEO achter je wilt hebben staan. En die resultaten waren er zeker. Nadat Colt slechts drie maanden gebruik maakte van de Marketing Automation software en de gekozen strategie, zag het bedrijf het aantal websitebezoekers met een tienvoud toenemen. Toen Colt ook nog eens actief werd op Social Media, gingen ze van 0 naar 900 verwijzingen. Bovendien steeg het conversieratio van hun landingspagina’s met gemiddeld 13%. Het begin was gemaakt en hun strategie staat vandaag de dag als een huis. Voor mij is Colt International dan ook een prachtig voorbeeld van nieuwe marketing.”


Dank je wel Tobias voor deze case. Het is inderdaad een zeer mooi voorbeeld aangezien zij een pionier waren in de technische sector op het gebied van Inbound Marketing. Goed om te horen dat ze hiermee mooie resultaten behalen. Het woord ROI hoor je vaker. Daar stoeien marketeers die Inbound Marketing inzetten behoorlijk mee. Niet alleen de ROI van Inbound Marketing, maar ook van bijvoorbeeld Social Media en van PR. Breng het maar eens in kaart. Een onderzoek uit 2014 geeft wel aan dat marketeers die de ROI meten over Inbound Marketing 17 keer meer kans hebben om hetzelfde of een hoger rendement te halen dan marketeers die geen ROI meten. Dat is stof om over na te denken. Lees hier het gehele onderzoek.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn