Social Media, van zeepkist tot sexy data

Social Media, van zeepkist tot sexy data

Door Bjorn Bouwmeester
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

CTB xRM plaatst regelmatig weblogs van klanten en partners. Dit keer hebben wij Björn Bouwmeester bereid gevonden om meer te vertellen over het succesvol in gebruik nemen, organiseren en accepteren van Social Media binnen Heembouw. Een onderwerp waar nog veel bedrijven mee stoeien. Veel leesplezier!

Hoe begin je met Social Media in je organisatie? Een vraag waar veel mensen mee worstelen. “Begin nooit zonder een strategie”, is een vaak gehoord advies. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben van mening dat het slim is om gewoon te beginnen als je het gevoel hebt dat het moet. Door te beginnen leer je wat er mogelijk is en ervaar je hoe Social Media werkt. Met de kennis die je in deze eerste fase opdoet kun je vervolgens makkelijker bedenken hoe Social Media bij kan dragen aan jouw marketing doelstellingen. Zo zijn we in 2011 bij Heembouw begonnen. Ik deel graag een aantal van mijn ervaringen met jullie.

Hoe zijn we begonnen?

Zoals gezegd was dit in 2011. Drie jaar geleden alweer. We merkten om ons heen dat collega’s, relaties en opdrachtgevers steeds vaker aanwezig waren op Social Media en dat er over ons werd gepraat. Het mooie van Social Media is dat je eenvoudig kan luisteren wat er over je gezegd wordt. Daarna kan je zelf mee gaan doen en in gesprek komen. We zijn gestart met een breed onderzoek naar Social Media om te zien welke netwerken er zijn en wat wij er als Heembouw mee kunnen. Twitter en LinkedIn leken voor ons de belangrijkste netwerken en hier zijn we dan ook mee begonnen. In de loop van tijd zijn we meer netwerken gaan gebruiken, soms ook als experiment.

Valkuilen!

Social Media is open en je kan meer van je bedrijf laten zien. Dit kunnen ook minder positieve dingen zijn, maar wees hier niet bang voor. Eerlijkheid duurt het langst. Met name directie vindt deze vorm van openheid over het algemeen lastig. Edwin Vlems leerde mij de uitspraak “Als de ramen opengaan zijn bedrijven méér bezig met de vieze luchtjes die naar buiten gaan dan met alle frisse wind die binnenkomt”. Houd dit in je achterhoofd. Social Media brengt zoveel mooie dingen, en dat de concurrentie kan zien waar je mee bezig bent…., prima toch? Ga uit van je eigen kracht.

Social Media is open en je kan meer van je bedrijf laten zien. Dit kunnen ook minder positieve dingen zijn, maar wees hier niet bang voor

Bij Heembouw organiseerden we in 2012 een aantal Lean informatiesessies waarbij iedereen zich kon aanmelden. Ook de concurrent. En dat deden ze ook. Toen de directie de lijst met aanwezigen zag hadden ze toch hun vraagtekens bij onze aanpak. Doen we hier wel goed aan, om zomaar onze kennis te gaan delen met de concurrent? Na de eerste sessie was de feedback enorm positief en deze kwam ook bij de directie terecht via hun eigen relaties. Je begrijpt het al, de tweede sessie kon niet snel genoeg georganiseerd worden.

Successen delen

Wat mij binnen Heembouw enorm geholpen heeft om de interne betrokkenheid rondom Social Media te vergroten is onze deelname aan de Industrial Social Media Award. Alleen al het feit dat je mee doet was een reden om hierover te vertellen aan collega’s. Dat we de Award ook wonnen heeft een enorme positieve spin-off gehad. We hebben er extern veel publiciteit mee gekregen, maar zeker ook intern. De presentatie uit de finale van de Award heb ik inmiddels aan de meeste van mijn collega’s gegeven en hierdoor zijn weer mensen enthousiast geworden en zelf actief aan de slag gegaan met Social Media.

Engagement

Op 12 december 2013 was ik aanwezig bij Emerce Engage, een event wat geheel in het teken stond van “engagement”. Maar wat is dat precies? Eén van de definities leert ons dit: “situatie dat je je ergens bij betrokken voelt”. En dat is precies hetgeen wat je wil bereiken als je aan de slag gaat met Social Media. Je moet dus eerst zorgen dat je mensen intern engageren voordat je als bedrijf goed kan worden in het engageren met je klant. Dat hebben we bij Heembouw bereikt.

Op de zeepkist

Ik heb het zelf altijd over interne betrokkenheid. Hoe krijg je mensen betrokken bij de nieuwe dingen waar je mee bezig bent. Inmiddels heb ik hier de nodige ervaring mee. Dat het ook gewoon leuk is om te doen bewijst Jaap Wilms tijdens zijn presentatie op Emerce Engage over NPS (Net Promoter Score) bij Nationale Nederlanden. Wat mij het meest is bijgebleven van het verhaal van Wilms is de ouderwetse zeepkist. Je wilt iets verder brengen in de organisatie, of dit nu de invoering is van een nieuw proces of het gebruik van Social Media. Belangrijk hierbij is om zoveel mogelijk momenten aan te grijpen waarover je er zou kunnen vertellen. Aan tafel tijdens de lunch, een dood moment in een vergadering, tijdens de borrel of tijdens een groot personeelsevent. Pak je moment, stap op de ouderwetse zeepkist en doe je verhaal.

Sexy data

Een term die ik ook tijdens de presentatie van Wilms heb opgepikt is sexy data. Het gaat er om dat er vaak allerlei rapporten en statistieken beschikbaar zijn in een organisatie die helaas weinig mensen lezen. Door de data sexy te maken en te transformeren naar mooie infographics of handige dashboards worden ze leesbaar voor iedereen. Bij Heembouw werken we vanuit de Lean Bouwen gedachte met A3-kaarten om zaken visueel te maken. Dit is een tool die ons helpt om dingen compact en zo helder mogelijk op papier te zetten. Vanuit die gedachte gebruiken we op onze PR & Marketing afdeling al jaren een real-time dashboard waarbij we gebruik maken van een aantal gratis tools. Voor dit jaar heb ik ook al weer mooie ideeën die gaan helpen om binnen Heembouw nog meer collega’s betrokken te krijgen bij Social Media.

Ben jij al begonnen?

Leuk die engagement. Je zult natuurlijk wel eerst moeten beginnen met het in gebruik nemen van Social Media. Zoals gezegd ben ik van mening dat je het moment moet zoeken en dan gewoon moet beginnen. Van elke tweet, elk bericht op LinkedIn of foto op Facebook kun je leren. Werkt het voor jou? Doorgaan! Werkt het niet? Onthouden en iets anders proberen. Wees niet bang om te experimenteren. Zolang je nadenkt over wat je doet kan er weinig mis gaan. Binnenkort publiceer ik op ons eigen Heembouw blog een uitgebreid verhaal over organiseren van Social Media naar aanleiding van mijn presentatie op het NajaarsEvent van IndustrialSocialMedia.

Ik vind het altijd leuk om te lezen wat ervaringen van anderen zijn, laat ze hieronder achter. Ik zal je dan ook op de hoogte stellen als mijn blog op Heembouw.nl online staat.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn