Nieuwe website - drie vragen die je jezelf moet stellen

Nieuwe website? Drie vragen die je jezelf moet stellen

Door Bart van der Meeren
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Sinds de start van XS4ALL in 1993 als eerste internetprovider van Nederland hebben veel bedrijven hun digitale visitekaartje online gezet. Sindsdien is er enorm veel veranderd en zijn de verwachtingen van een websitebezoeker fors gestegen. Omdat ik een twintiger ben, heb ik misschien een andere kijk op het internet en hoe een organisatie daar actief dient te zijn, maar ik heb de laatste zeven jaar veel zien veranderen. Met deze veranderingen in het achterhoofd adviseer ik iedereen, die nadenkt over een nieuwe website, over de volgende vragen na te denken:

  • Waarom komt de bezoeker op je website?
  • Waar komt je bezoeker vandaan?
  • Wie is je bezoeker?

In een drieluik van blogs wil ik hier antwoord op geven. Om te beginnen met de eerste.

Waarom komt de bezoeker op je website?

Vroeger werd de receptie het meest gezien door klanten. Nu is dat de website. Dat is de presentatie van je organisatie. Iedereen steekt hier tijd en geld in en dat is (misschien wel) goed te begrijpen. Maar wat is het dat je bezoekers meekrijgen bij een websitebezoek? Is het je zorgvuldig ontworpen huisstijl dat blijft hangen, of wil je pronken met je meest recente binnengehaalde opdrachten?

Veel bedrijven hebben door dat het lastiger wordt om bezoekers te lokken naar hun website. Bezoekers zijn kritischer en zoeken informatie waar ze iets mee kunnen. Ook onze doelgroep verwacht meer en meer dat we kennis gaan delen door middel van blogs, webinars en eBooks. Volgens onderzoek van TNS Nipo worden B2B beslissers steeds meer beïnvloed door wat ze op het internet lezen. 55% van de beslissers gebruikt websites van de leverancier vaker als informatiebron. Een mooi cijfer als je je website al op orde hebt.

Om onthouden te worden, is het belangrijk om een onderscheidende website te hebben

customer-engagement-mockup-ls

Gratis eBook

Customer Engagement in techniek en bouw

Het verwachtingspatroon van klanten en relaties is sterk aan het veranderen. Zij willen 24/7 support, mogelijkheden tot selfservice en ze willen ontzorgd worden in alle fasen van het klantcontact. Zijn bedrijven in de (installatie)techniek en bouw wel bezig met klantgericht ondernemen? Download gratis dit eBook en lees meer over Customer Engagement in uw branche.

De theorie over Customer Engagement, best practices en zes stappen naar een strategie.

Wat kan je vertellen?

Naast dat dit onderzoek deze groeiende behoefte bewijst, is het ook nog eens vanzelfsprekend. Het is belangrijk dat je laat zien hoe goed je bent, zonder het letterlijk te zeggen. En eigenlijk is dit bij ons, nuchtere Hollanders, altijd al zo geweest. We houden niet van borstklopperij, maar willen graag bewijs zien. Content marketing is in mijn ogen het eenvoudigste woord die deze (online) activiteiten verzamelen. Centraal hierin staat het creëren en delen van content (inhoud of informatie) als geschreven tekst, video’s, foto’s, infographics en meer.

Een bedrijfswebsite mag een stuk persoonlijker, dynamischer en moderner. De bekende afgezaagde titels als ‘[Willekeurige klantnaam] kiest voor [bedrijfsnaam]’, moeten nu toch écht verdwijnen. Wie is er nou nog geïnteresseerd in deze verhalen waarin de schrijver alleen zijn eigen organisatie de hemel in prijst? Is het niet veel interessanter als jij vertelt over:

  • Ontwikkelingen in je markt;
  • Een technologische ontwikkeling;
  • Uitdagingen van jouw klanten;
  • Beeld- en videomateriaal van wat je aan het doen bent;
  • Personeel een podium geven;
  • Hoe je omgaat met voorbeeld projecten;
  • Et cetera.

Product Sampling

Eigenlijk is dit alles niet anders dan wat supermarkten doen. Leg een blokje kaas neer, de klant proeft en koopt de lekkere kaas sneller. Deel een beetje kennis en intrigeer je mogelijke klanten. Daarnaast blijf je beter in iemands hoofd hangen wanneer je ze geholpen hebt en daarmee een positief imago hebt gecreëerd. Misschien is dankzij onze blogs de naam CTB wel de eerste die in jouw hoofd opduikt, wanneer gevraagd wordt naar een goede IT-partner voor Office 365 en Dynamics 365?

Conclusie

Naarmate het web steeds persoonlijker en groter wordt, is het belangrijk om je als organisatie te onderscheiden door persoonlijker en relevanter te zijn. Online geldt, net als in het normale leven: Als je wat vertelt, zorg dan dat het waarde toevoegt. Om onthouden te worden is het belangrijk om een onderscheidende website te hebben. Waarbij het zeer belangrijk is dat je de klant een vleugje laat proeven van wat jouw organisatie te bieden heeft. Ik ga het volgende keer hebben over waar je bezoekers vandaan komen. Een blog over het belang van social media voor iedere organisatie, maar ook simpele tips om hoger te komen in Google. Hou deze site, Linkedin of onze Twitter in de gaten.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn