Natuurlijk Dynamics CRM Online! On-premise is geen optie meer

Natuurlijk Dynamics CRM Online! On-premise is geen optie meer

Door Maarten de Koning
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Tijdens eXtremeCRM 2015 in Madrid, hét Microsoft Dynamics CRM evenement van Europe, heeft Microsoft ‘even’ laten zien welke ontwikkelingen er zijn doorgemaakt in Dynamics CRM 2015 en belangrijker nog, welke ontwikkelingen er in de komende releases verwerkt worden. Persoonlijk was ik vroeger echt een groot voorstander van on-premise, met ‘in control zijn’ misschien wel als voornaamste argument. De afgelopen jaren was ik al fan geworden van Dynamics CRM Online, maar na deze editie van eXtremeCRM is mijn visie op on-premise zelfs gewijzigd in dat het eigenlijk geen optie meer is.

 

Altijd up-to-date zijn en blijven

De functionele verbeteringen zijn bijna niet bij te houden. Na de implementatie van Dynamics CRM 4.0 had je als klant nog ruim twee jaar de tijd voordat een nieuwe versie met functionele verbeteringen op de markt zou komen. Momenteel is het haast onmogelijk een implementatie af te ronden zonder dat er weer een update is geweest met belangrijke functionele toevoegingen. Door Dynamics CRM Online te gebruiken weet je zeker dat je altijd up-to-date bent én blijft. Om te garanderen dat upgrades van on-premise omgevingen technisch mogelijk blijven, ben je min of meer verplicht om deze upgrades door te voeren.

 

Minimaal vier servers

De bijkomende kosten hiervan zijn zeker niet gering. In de praktijk hebben de meeste organisaties minimaal een test- en een productieomgeving, bestaande uit ieder minimaal twee servers. De best practice voor het uitvoeren van een upgrade, is het installeren van een nieuwe omgeving op weer minimaal vier servers. Daarna volgt het importeren van de Organizations uit de ‘oude’ omgevingen. Al met al een behoorlijk aantal dagen werk vanuit verschillende disciplines. Als alles goed is verlopen, moeten ook de ‘oude’ omgevingen nog worden ontmanteld.

 

Kosten en investering Dynamics CRM on-premise

 

Onderhoud elk jaar kostbaarder

Daarnaast is er natuurlijk de investering. Bij het maken van de vergelijking tussen online en on-premise, worden vaak belangrijke en wellicht nog niet goed inzichtelijke kosten aan de on-premise kant vergeten. Onderhoud op servers en de daarop geïnstalleerde software wordt namelijk elk jaar kostbaarder. Hetzelfde geldt voor de ondersteuning die geboden moet worden op deze systemen. Het risico op uitval van de servers wordt vanwege de verouderende software ook steeds groter. Maar ook stroomverbruik is een factor die vaak niet meegenomen wordt.

Geen ‘keep your fingers crossed’ meer

De voor mij misschien nog wel belangrijkste eyeopener tijdens het evenement, zijn de enorme verbeteringen die zijn doorgevoerd op het gebied van beheer van de CRM Online omgevingen. Deze hebben mijn ‘in control zijn’ argument verpletterd. Het wordt mogelijk om zelf de back-up én eventueel benodigde restore acties uit te voeren! Je hoeft dan niet meer een Solution te importeren onder het motto: keep your fingers crossed. Je hebt dan namelijk een back-up achter de hand. Mocht er onverhoopt toch iets fout gaan, dan hoef je geen dagen te wachten op de restore van de CRM Online omgeving. Je beheert dit gewoon zelf.

 

Het wordt mogelijk om zelf de back-up én eventueel benodigde restore acties uit te voeren

Dynamics CRM Online Administration Center

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn