Microsoft hipper dan Apple

Microsoft hipper dan Apple

Door Bas Bergsma
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Herinner jij je nog iets uit het jaar 2007? Waarschijnlijk niet. Tenzij je over een goed geheugen beschikt of omdat er iets speciaals gebeurde. 2007 was het jaar dat Apple de iPhone lanceerde. Een revolutionair technologisch statement dat het wereldbeeld voorgoed zou veranderen. Ik weet nog goed dat ik iemand in de trein zag met de eerste versie. Ik en andere reizigers keken ongegeneerd over de schouder van de eigenaar mee en zo maakten wij kennis met het fenomeen swipen.

We zijn nu 10 jaar verder. Apple is op haar manier gewoon doorgegaan. Het heeft zich als geen ander perfect weten te positioneren in de markt. Achter de gigantische marketingmachine zit een indrukwekkend producten- en dienstenpakket. Wie Apple zegt, denkt aan hip, fris, design, innovatie, creatief en vooruitstrevend. Maar al een tijd wordt ook die andere gigant, Microsoft, met dezelfde woorden geassocieerd. En daar zit niet voor niets toevallig de Surface Studio tussen. Een wonderbaarlijke creatie die zelfs de grootste Apple-liefhebbers in verleiding brengt.

Digitale transformatie

Zo zijn we bij Microsoft aangekomen. Het is geen toeval dat sinds de aanstelling van de nieuwe sterke man, Satya Nadella, er een frisse wind waait binnen het bedrijf. Microsoft heeft begrepen dat stilstaan gelijk is aan achteruitgang en weet waar de kansen liggen voor bedrijven. Er wordt volop gefocust op de digitale transformatie. Een transitie waar vele sectoren en industrieën mee stoeien. Microsoft profileert zich met frisse en innovatieve tools. Oplossingen die bedrijven en medewerkers helpen om productiever en proactiever aan de slag te gaan.

Dynamics 365

Met Dynamics 365 biedt Microsoft sinds kort een nieuwe totaaloplossing aan. We hebben daar pas een grote groep technische dienstverleners en bouwers over geïnformeerd. Het is een oplossing waar CRM en ERP onder één dak wonen. Belangrijke bedrijfsprocessen worden in één clouddienst samengebundeld, waaronder marketing, sales, customer service, field service, business intelligence, finance en meer. Met één duidelijke bedoeling: het laten stijgen van klanttevredenheid en productiviteit door bedrijven data driven en klantgericht te laten ondernemen. Microsoft wil iedereen het maximum uit zijn onderneming laten halen door een flexibel systeem te bieden die out-of-the-box inzicht en intelligentie levert.

Voorspellende analyses

Zo zit in Dynamics 365 ook de Cortana Intelligence suite. Een volledig beheerde big data en geavanceerde analytics oplossing waarmee je bedrijfsdata kan omzetten in intelligente acties. Het biedt service verlenende bedrijven bijvoorbeeld de mogelijkheid om voorspellend en preventief onderhoud uit te kunnen voeren. Op basis van Azure IoT (Internet of Things) verzamelt, integreert en organiseert Cortana Intelligence sensordata van installaties en objecten voor real-time inzicht. Met andere woorden: eerder weten dan je klanten wanneer er actie nodig is om downtime te voorkomen of te verhelpen. Handig toch?

Tesla-directeur Elon Musk: kunstmatige intelligentie zou een “existentiële bedreiging” voor de mensheid kunnen zijn

Betere service met de HoloLens

Over hip gesproken. De HoloLens spreekt waarschijnlijk het meest tot de verbeelding. Wat een paar jaar geleden nog verre toekomst leek, komt nu heel dichtbij. De virtuele wereld doet zijn intrede in de echte en de toepassingen zijn eindeloos. Het biedt bijvoorbeeld servicemonteurs nieuwe manieren van communiceren en samenwerken. Het verbetert het tonen en verwerken van de juiste project- of objectinformatie aanzienlijk en gebruikers in het veld kunnen anderen mee laten kijken of overleg plegen.

Met al deze nieuwe ontwikkelingen is Microsoft erin geslaagd om de lat hoger te leggen. Op vele fronten. Aan Apple, Google en andere rivalen is het de keuze of zij deze uitdaging aangaan. Maar er is niet alleen strijd en competitie tussen de techgiganten. Zo steken Google, Facebook, Microsoft, Amazon en IBM de koppen bij elkaar om ethische vraagstukken bij de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie te bespreken. Onder meer Tesla-directeur Elon Musk zei al dat kunstmatige intelligentie anders een ‘existentiële bedreiging’ voor de mensheid zou kunnen zijn. Dit soort berichten doen mijn swipe herinnering snel vergeten.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn