Klant is koning, dus houd hem tevreden

Door Erik Koekoek
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Op 8 december organiseerden wij samen met Microsoft een koninklijke kennismiddag in Paleis Soestdijk rondom Field Services. Wij namen die middag verschillende geïnteresseerden uit de sectoren techniek en bouw mee in de mogelijkheden van Field Service.

Op een interactieve manier is kennis gemaakt met Field Service voor Dynamics 365. Verschillende cases, demonstraties en de visie van Microsoft kwamen naar voren. Wij geven een exclusief kijkje in wat er zich die middag heeft afgespeeld achter de deuren van het paleis.

eventverslag-klant-is-koning-dus-houd-hem-tevreden

Houd de klant tevreden

Onze managing director Yuri Ramdhani deed de aftrap van het evenement. Het is duidelijk dat bedrijven in de techniek, bouw en offshore te maken hebben met toenemende verwachtingen van klanten. Zo zijn ze steeds meer opzoek naar zekerheid voor de langere termijn. Service moet sneller geleverd worden en storingen moeten worden voorkomen. ‘Ontzorgen’ is hierbij het magische woord en de klant moet zich echt koning voelen.

“Door de technologische ontwikkelingen en digitalisering liggen er veel kansen voor bedrijven om processen sneller en slimmer aan te pakken. Maar tegelijkertijd hebben service verlenende bedrijven te maken met personele uitdagingen, het aantal leerlingen op technische opleidingen neemt af, bedrijven hebben moeite talent vast te houden en ze hebben te maken met vergrijzing van het technische personeel. Er moet steeds meer gedaan worden met minder. En hierbij kan Field Service een grote rol spelen.”

De roadmap en visie van Microsoft

De roadmap en visie van Microsoft

Martin ten Voorde, Partner Executive Dynamics 365, belichtte vervolgens de visie en toekomt van Microsoft hierin. “Empower every person and every organization on the planet to achieve more”.

De Microsoft Field Service business applicatie in de cloud biedt de mogelijkheid om de tevredenheid van de klant, organisatie en medewerkers te verhogen en tegelijkertijd de productiviteit te stimuleren. Dit was altijd een uitdaging, hierdoor werd er veel nadruk gelegd op het verbeteren van de tevredenheid en minder op productiviteit. Vandaag de dag kunnen organisaties beide doen door de inzet van vernieuwde digitale toepassingen. Field Service biedt service verlenende bedrijven de mogelijkheid voorspellende en proactieve service te leveren om klanttevredenheid te verbeteren, first time fixes te verhogen en gebruik van materialen te verbeteren door middel van geavanceerde planning, optimalisatie van hulpbronnen en gebruik te maken van mobiele hulpmiddelen.

Demonstratie Field Service in Dynamics 365

Demonstratie Field Service in Dynamics 365

Hoe dit allemaal in de praktijk in zijn werk gaat liet Bart van der Meeren, Business consultant bij CTB xRM, zien. Aan de hand van een voorbeeld liet hij zien hoe Field Service de juiste monteur voor de klus vindt op een zo efficiënt mogelijke wijze.

De Field Service applicatie gaat op zoek naar de juiste man of vrouw voor de klus is, er wordt gekeken naar de reis en werktijden, skills en toegangskwalificaties. Zo kan de monteur de klus efficiënt uitvoeren, worden er kosten bespaard, is de klant tevreden met de snelle first time fix reparatie en wordt het werk van de planner vergemakkelijkt.

Klant cases: Microsoft Field Service in de praktijk

Klant cases: Microsoft Field Service in de praktijk

Bart van der Horst, Microsoft EMEA Partner Sales besprak verschillende klantcases die gebruik maken van Field Service van Microsoft. Verbeterde klanttevredenheid, verlaagde downtime, snellere reparaties, zuinig omgaan met middelen, servitization en meer werden genoemd als resultaten bij Michelin, Thyssenkrupp en Rolls Royce.

De dag werd afgesloten door mijzelf. Ik benadrukte hierbij dat bedrijven niet mee moeten gaan in elke trend maar moeten kijken wat bij het bedrijf past. Hoe bedrijven dit aan moeten pakken? “Begin verstandig. Maak een eenvoudige start met Quick wins, maak een roadmap voor de langere termijn, zorg voor voldoende resources en maak ze vrij en zorg dat de bedrijfsdoelstellingen geen risico lopen.’’ Tijdens de borrel kon nog kennis worden gemaakt met de HoloLens, inclusief demonstratie van concrete branchetoepassingen.

eBook - Verrassen met Field Service
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gratis eBook

Verrassen met Field Service

De tijden dat service een kostenpost was voor bedrijven zijn voorbij. Door steeds meer bedrijven in de techniek, bouw en offshore wordt hun service gezien als een mogelijkheid om extra omzet te genereren; Servitization. Bovendien kunt u de klant beter van dienst zijn. En dat is belangrijker dan ooit.

Download gratis dit eBook over field service en servitization en lees meer.

De field service trends, best practices en zeven stappen naar servitization.