Innoveren Besteed meer tijd aan The Day After Tomorrow

Innoveren? Besteed meer tijd aan The Day After Tomorrow

Door Vincent Maulany
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Het is al laat en het is tijd om weer naar huis te gaan. Je rijdt van je werk naar huis met een voldaan gevoel. Je bent blij dat je de meeste e-mails hebt weggewerkt en dat de vergaderingen achter de rug zijn. Herkenbaar? Volgens Peter Hinssen, keynote spreker tijdens het Microsoft evenement Future Decoded – Disruptive Customer Engagementt, delen we onze tijd als professionals inefficiënt in. We zijn te veel bezig met vandaag en te weinig met de plannen voor overmorgen. En daar legt hij de vinger op een zere plek. In de snel veranderende wereld waarin we nu leven zouden ondernemingen dat wel meer moeten doen. In alle sectoren. Om te vernieuwen en te veranderen. Om te overleven misschien wel. Wij doen dat als IT-dienstverlener. Bedrijven in de techniek, installatie, bouw en maritieme industrie zouden dat ook meer moeten doen.

 

Peter Hinssen over The Day After Tomorrow

Meer tijd voor The Day After Tomorrow

Peter geeft aan dat we 70% van onze tijd besteden aan Today. Dat zijn met name activiteiten zoals het beantwoorden van e-mail, vergaderingen en documenten opstellen. 20% spenderen we aan Tomorrow, de wakkerliggers en uitdagingen van morgen en maar 10% van onze tijd steken we in The Day After Tomorrow. Dit zijn de activiteiten die helpen om een bedrijf te transformeren. Het zijn de ideeën, concepten en inspiraties van The Day After Tomorrow die een bedrijf, of zelfs de wereld kunnen veranderen. En dan is 70% – 20% – 10% de ideale verdeling, volgens Peter. De realiteit is vaak 93% – 7% – 0%. En eigenlijk hoort er nog een categorie bij. Dat is The Shit of Yesterday. Dit zijn de problemen die gisteren zijn ontstaan en die je vandaag even snel moet oplossen. De boodschap van Peter? Reserveer meer tijd voor The Day After Tomorrow voor het te laat is.

Het zijn de ideeën, concepten en inspiraties van The Day After Tomorrow die een bedrijf, of zelfs de wereld kunnen veranderen

Plantage versus regenwoud

Veel, met name grote bedrijven, werken tegenwoordig als een plantage, geeft Peter aan. Iedereen voert zijn of haar taak uit en het is intern vaak goed georganiseerd. Alles keurig netjes. Nieuwe bedrijven, die momenteel de markt veroveren en de wereld veranderen, denken volkomen anders. Het zijn start-ups die andere regels hanteren. Peter vergelijkt dit soort bedrijven met een regenwoud. In een regenwoud is alles minder goed georganiseerd en het zit vol verrassingen. Je moet in een regenwoud goed uitkijken en de overlevingskans is dan ook klein. 97% van alle start-ups faalt uiteindelijk. Maar de overige 3% zijn vaak zeer succesvol. Bedrijven die een transitie (willen) ondergaan, kunnen hier veel van leren en het kan ze helpen om eens echt te innoveren. Peter adviseert dan ook eenieder om te denken als een start-up en om tijd en capaciteit te creëren voor innovatie. Don’t over strategy was zijn laatste tip.

 

Dare to Fail

Het doorvoeren van verandering is gewoon lastig in de praktijk. Dat komt in ons onderzoek: Ondernemen in het teken van transitie ook duidelijk naar voren. Naast de nodige inspiratie voor overmorgen ontbreekt het vaak aan tijd, capaciteit en organisatievermogen. Hoe pak je innovatie aan? Logische vraag, want je keuken moet open blijven tijdens de verbouwing. Je kan niet van de één op de andere dag switchen naar een nieuw verdienmodel, een cultuuromslag doorvoeren of ineens klantgericht gaan ondernemen. Dat heeft tijd nodig. Ook is het niet verstandig om zomaar nieuwe software door te voeren. Je hebt daar soms hulp, branche ervaring en advies van buitenaf nodig om snel rendement te halen uit nieuwe informatietechnologie.

 

Dare to fail

Tijdens onze workshops op Future Decoded waren de deelnemers het roerend met elkaar eens dat het best vaak aan lef ontbreekt. Dare to Fail moet omarmd worden en wellicht beloond worden. Zeker op het gebied van innovatie. Bert, onze schetser op locatie, heeft dat tijdens de workshop prima geïllustreerd. Bekijk ze gerust alle drie:

Workshop: Internet of Things in de bouw, techniek en offshore
Workshop: Customer Engagement in de bouw, techniek en offshore
Workshop: Cultuuromslag in de bouw, techniek en offshore

Gratis trendrapport

Ondernemen in het teken van transitie

Alstublieft, een trendrapport naar aanleiding van benchmarkonderzoek: Ondernemen in het teken van transitie. Alle ruim 140 deelnemers ervaren dat er een transitie gaande is en geven aan dat geen enkel bedrijf in de bouw, techniek en offshore aan verandering ontkomt.

Uitgevoerd onder 450 marktbepalende organisaties in de techniek, bouw en offshore.