Grootste uitdagingen besproken tijdens Office 365 kennismiddag

Grootste uitdagingen besproken tijdens Office 365 kennismiddag

Door Bas Bergsma
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Hallo collega, hoort u mij?. Dat was de titel van een kennismiddag die CTB organiseerde op 9 november jl voor technische bedrijven. Dat digitalisering en meer waarde halen uit Office 365 belangrijke onderwerpen zijn, bewees de hoge opkomst. Van grote bouwers en installateurs tot spraakmakende industriële automatiseerders. Logisch als je bedenkt dat dit soort bedrijven het bevorderen van teamcommunicatie, samenwerking, kennisdeling, procesmanagement en faalkostenreductie als hun grootste uitdagingen beschouwen. Juist deze thema’s werden tijdens de kennismiddag door verschillende experts en gastsprekers belicht. Plaats van handeling was Radio Kootwijk.

Samenwerking en kennisdeling faciliteren

Na een welkomstwoord van dagvoorzitter Chantal Verweij verzorgde Hans van der Meer de eerste presentatie van de middag. Hans is bij Microsoft verantwoordelijk voor de business group Office 365 en schetste het publiek een eerlijk beeld rondom het samenwerkingsplatform. “Om relevent te blijven in de markt moet je innoveren. Een IT-afdeling die functies afschermt voor medewerkers ziet zich snel voor de problemen van schaduw IT gesteld. Wanneer IT niet levert, gaat men op zoek naar alternatieven. Dan kun je maar beter samenwerking en kennisdeling faciliteren”, stelde Van der Meer.

Hans verwacht dat Microsoft Teams veel organisaties een stap verder zal brengen, te meer daar Microsoft op korte termijn met nieuwe innovaties komt van Office 365. Innovaties die erop gericht zijn samenwerking en productiviteit te verbeteren. Een belangrijke toevoeging is bijvoorbeeld de integratie met LinkedIn. Van der Meer: “We zorgen ervoor dat beide applicaties met elkaar kunnen interacteren. Je kunt je voorstellen dat contacten in Outlook worden voorzien van een LinkedIn profiel, zodat je de ervaring en de functie van hen in één oogopslag op het scherm krijgt.”

Lancering Project 365

Daarna was het de beurt aan Yuri Ramdhani, managing director van CTB. Yuri ging uitgebreid in op de vraag: wanneer gebruik je wat in Office 365 en hoe zet je de verschillende oplossingen in op zo’n manier dat de meeste waarde wordt gerealiseerd voor de organisatie? “Office 365 is een compleet platform. Maar kijk binnen je organisatie eerst naar je processen, je ambitie en je doelen en dan pas naar de oplossingen. Zo hou je business en IT ‘alligned’”, aldus Ramdhani.

Yuri maakte tevens van de gelegenheid gebruik om Project 365 officieel te lanceren, een chat-based brancheoplossing van CTB die projectdeelnemers laat werken met alle waardevolle functionaliteit van Office 365. Project 365 wordt onder andere gekenmerkt door de standaardisatie van meerdere projecttypen, intelligent procesmanagement, gestroomlijnde communicatie en een koppeling met bronsystemen.

Klanten aan het woord

Na de pauze werden door het publiek en Chantal twee klanten geïnterviewd, Vanderlande Industries en Ziut. Beide ondernemingen gebruiken Office 365 en oplossingen van CTB. Ziut, leverancier van smart city oplossingen, liet weten al heel erg tevreden te zijn met hun digitale document management en procesverbeteringen met Office 365. Het staat garant voor soepele informatie-uitwisseling en het stimuleert samenwerking, ook met partijen buiten de onderneming.

Vanderlande Industries deed uit de doeken hoe zij door slim procesmanagement bijvoorbeeld het onboarden van nieuwe medewerkers hebben geautomatiseerd. Het standaardiseren en automatiseren van processen in Office 365 garandeert uniformiteit en dat spreekt Vanderlande erg aan. Vooral de mogelijkheid om continue processen te blijven verbeteren is een uitkomst voor het bedrijf.

Denken vanuit de klant

Paul Ossewold, zelfstandig digital advisor en voorheen CIO van een wereldwijd concern, sloot het programma af en hield de bezoekers van de kennismiddag voor dat business innovaties ook in de techniek, bouw en offshore mogelijk zijn. “Fietsbruggen bouwen we tegenwoordig niet meer, maar die printen we. Monteurs van ThyssenKrupp werken met een HoloLens. We zetten op steeds meer plaatsen robots in. En softwarerobots zorgen ervoor dat eenvoudige, repeterende administratieve handelingen verder worden geautomatiseerd. Zo ontstaan vanzelf nieuwe bedrijfsmodellen.”

Ossewold noemt als voorbeeld een internationaal mijnbouwbedrijf dat zijn eigen, moeilijk toegankelijke, sites voorzag van connectivity. Andere mijnbouwers waren zeer onder de indruk en bestelden ook zo’n ondergronds netwerk. Binnen korte tijd was er dus een compleet nieuwe business ontstaan. “Als je denkt vanuit de klant en gebruik maakt van alle beschikbare data, dan kunnen er mooie dingen gebeuren.”

Faalkosten in techniek en bouw terugdringen met Office 365

Gratis eBook

Faalkosten in techniek en bouw terugdringen met Office 365

De economie trekt aan en dat is direct terug te zien in de cijfers van bedrijven in de techniek en bouw. Maar er liggen enkele obstakels op de weg, waardoor bedrijven niet volledig profiteren van de kansen die zich aandienen.

Lees meer over faalkosten reduceren met Office 365 oplossingen.