Dit is waarom Microsoft veel investeert in CRM en mobiliteit

Dit is waarom Microsoft veel investeert in CRM en mobiliteit (1/2)

Door Roy Meuwissen
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Met de opkomst van en de ontwikkelingen rondom Dynamics CRM Online en het kleiner wordende aantal Dynamics CRM On-Premise-klanten, verwachten CRM-gebruikers dat ze altijd en overal toegang hebben tot hun bedrijfsinformatie; ongeacht hun device, ongeacht hun connectiviteit. En ook al zijn er steeds minder plekken op deze aardbol waar men echt ‘offline’ is, ze zijn er nog altijd! Dat is de reden dat Microsoft veel investeert in CRM en mobiliteit. Ik heb twee blogs geschreven hierover, in relatie tot nieuwe versie, Dynamics CRM 2016. Blog één gaat over mobiliteit, blog twee over productiviteit.

Business Process flows op je mobiele apparaat

Bij het inzetten op mobiliteit gaat het uiteraard om veel meer dan alleen het verbeteren van de Dynamics CRM-apps voor smartphones en tablets. Toch maakt Microsoft ook daar weer flinke stappen. De nieuwe app voor smartphones, die er sinds Dynamics CRM 2015 update 1 is, is al een flinke verbetering ten opzichte van vorige versies. Vanaf de komende versie worden echter ook Business Process flows op je mobiele apparaat ondersteund en is de offline toegang en ondersteuning verder verbeterd. Microsoft maakt echter nog een extra stap en excelleert sinds jaren in het leveren van geïntegreerde producten; en dat merk je nu ook echt aan de mobiele apps. Zo gebruik je Dynamics CRM nu ook in combinatie met Cortana en Office 365.

In plaats van je Dynamics CRM-app te openen geef je de opdracht: ‘Cortana, open Mijn Open Verkoopkansen’

Cortana en Dynamics CRM 2016

Het gebruik kunnen maken van een virtuele, spraak gestuurde assistent op je smartphone of tablet is iets waar velen nog aan moeten wennen. Want, wat heb je er nou écht aan? In eerste instantie lijkt de toegevoegde waarde van Cortana in CRM relatief klein, maar het kan voor verkopers echt een grote tijdswinst opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het inspreken van je gespreksverslag na een meeting met een klant. Zodra je in de auto stapt na de meeting vraag je Cortana om de tekst die je inspreekt op te slaan als tekst op je Afspraak in CRM en Outlook. Eenmaal op je werkplek hoef je dan alleen nog even de juiste vervolgactie op te starten.

Een ander voorbeeld: Vraag CRM om na het bezoeken van een klant alvast een nieuwe Verkoopkans voor je aan te maken voor die klant. Eenmaal op kantoor vul je dan zelf nog even de details in. Daarnaast versimpelt Cortana het navigeren op je mobiele apparaten. In plaats van je Dynamics CRM-app te openen en te navigeren naar Verkoop/Verkoopkansen/MijnOpenVerkoopkansen, geef je Cortana simpelweg de opdracht: ‘Cortana, open Mijn Open Verkoopkansen’. Handig toch?

Dit is waarom Microsoft veel investeert in CRM en mobiliteit

Dynamics CRM integratie met Office 365

Het spreekt voor zich dat de integratie tussen Dynamics CRM en Office 365 op je tablet of smartphone nog belangrijker is dan op je laptop of computer. Op je laptop of computer heb je immers sowieso al toegang tot de netwerkschijven en/of SharePoint om je documenten op te slaan. Daarnaast heb je de beschikking over een groter scherm waardoor het makkelijker is om een verslag of document in CRM te maken en op te slaan als bijlage. Op je mobiele apparaat ben je afhankelijker van de koppeling tussen de Dynamics CRM-app, de diverse Office-apps en opslaglocaties zoals OneDrive en SharePoint.

“Bekijk de video hieronder of download de Microsoft Dynamics CRM 2016 Release Preview Guide.

Juist op dat vlak heeft Microsoft weer wat slagen gemaakt. Zo kun je documenten die op SharePoint en OneDrive staan en gekoppeld zijn aan een record in CRM, openen vanuit de Dynamics CRM-app. Navigeer naar het record in CRM, open vervolgens de lijst met documenten (wijzend naar SharePoint of OneDrive) en open het gewenste document met één van de Office-apps om vervolgens meteen wijzigingen te kunnen aanbrengen. Hetzelfde kan uiteraard ook zonder het gebruik van CRM, door via de SharePoint- of OneDrive-app (of een browserapp) naar het document te navigeren of het document te openen vanuit Word, Excel of een andere Office 365-app op je mobiele apparaat.

Jouw proces staat centraal

Het mag duidelijk zijn dat Microsoft flink inzet op integratie van Dynamics CRM met andere producten; zowel eigen producten als dat van andere leveranciers. Dit allemaal ten behoeve van mobiliteit. Ben je geïnteresseerd in een totaaloverzicht van de Dynamics CRM 2016 release? Bekijk dan hier het totaaloverzicht of neem contact met mij op. Volgende keer deel twee van dit blog waarbij ik verder zal ingaan op het onderdeel: ‘Productiviteit’. Hierbij zal bijvoorbeeld de integratie met OneNote en Delve aan bod komen. En ook daarin staat het proces centraal dat je als CRM-gebruiker doorloopt. Ongeacht de gebruikte app, je locatie en je connectiviteit.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
customer-engagement-mockup-ls

Gratis eBook

Customer Engagement in techniek en bouw

Het verwachtingspatroon van klanten en relaties is sterk aan het veranderen. Zij willen 24/7 support, mogelijkheden tot selfservice en ze willen ontzorgd worden in alle fasen van het klantcontact. Zijn bedrijven in de (installatie)techniek en bouw wel bezig met klantgericht ondernemen? Download gratis dit eBook en lees meer over Customer Engagement in uw branche.

De theorie over Customer Engagement, best practices en zes stappen naar een strategie.