Content Marketing, wat boeit mij dat nou!

Content Marketing, wat boeit mij dat nou!

Door Bas Bergsma
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Veel organisaties overwegen te gaan starten met bloggen als onderdeel van hun content marketing strategie. “De concurrent doet het ook”, hoor je vaak. “Wij moeten ook iets met Social Media gaan doen” en “Google indexeert websites beter als er unieke content op staat”, zijn de meest geroepen redenen. Prima motivaties te gaan beginnen met bloggen, maar vaak wordt er direct vanuit het bedrijf of product gedacht en geschreven, en is er niet nagedacht over wat de lezer of doelgroep wil horen. Soms valt de inspirerende auteur keihard door de mand als je vragen stelt over ‘zijn’ blog. Ze blijken namelijk geschreven te zijn door een extern bureau. Au! In dit blog wil ik stil staan bij een paar belangrijke vragen die je jezelf moet stellen en hoe je een begin kan maken om je organisatie mee te krijgen in jouw plannen.

Content is immers de brandstof voor je Social strategie

Voordat je verder leest, bekijk eerst de onderstaande video van Seth Godin. Deze marketinggoeroe omschreef in 2003 al de wereld waarin we nu leven. Een maatschappij met te veel informatie en te weinig tijd.

 

IJdelheid Marketing

“Wat is jouw content marketing strategie?”, vroeg laatst iemand aan mij. Goede vraag en ik begon ronduit te vertellen. En ik ben niet de enige. Als je deze vraag stelt aan 25 marketeers, dan krijg je 25 verschillende antwoorden. Wat je niet vaak hoort is “ik weet het niet”. Maar dat even terzijde. Als je een succesvolle content marketing strategie wil opzetten, stel jezelf dan eerst twee hele belangrijke vragen:

  • Who are we talking to… and why should they care?
  • What are we saying… and why should they share?

 

Veel bedrijven staan nog niet stil bij deze vragen en praten voornamelijk erg graag over zichzelf. Het ene na het andere persbericht en webpost verschijnt over eigen producten, eigen mensen en eigen successen. Noem het ijdelheid marketing. Een grote megafoon waarin je hard roept hoe goed je wel niet bent. Het is content waarvan de veel mensen zeggen: I don’t care en I’m not going to share.

Vaak zijn dit bedrijven, met traditionele outbound marketing, die stoeien met de salesforecast van morgen, met het publiek van vandaag, maar gebruiken een content marketing strategie van gisteren. Denk na over deze vragen en probeer content te produceren die waarde toevoegt en waarbij het niet gaat over “IK”, maar over “ZIJ” en beter nog over “WIJ”. Adrian Parker heeft dat goed weergegeven in onderstaand overzicht.

 

4 types Content marketing strategieën (bron: Adrian Parker)

Hoe krijg je je organisatie mee?

Ok, je bent overtuigd en je wilt aan de slag. Je handen jeuken. Je ziet elke dag prachtige en bruikbare content voorbij komen. Er worden nieuw indrukwekkende projecten binnengehaald, er wordt binnen je organisatie gewerkt aan innovaties met baanbrekende technologie en er worden verrassende samenwerkingen aangegaan met branchegenoten. Je organisatie zit bomvol met expertise en geniale mensen en het liefst zou je dit allemaal willen vastleggen in een blog, whitepaper of eBook.

 

Maar, hoe krijg je het op papier? Hoe organiseer je dat? Je hebt immers de kennis en de achterliggende informatie nodig dat in de koppies zit van de engineer, de specialist, de projectleider of de verkoper. Belangrijker nog, hoe overtuig je je collega’s van deze nieuwe online content koers? Hoe implementeer je jouw content marketing strategie binnen je organisatie? De eerste hindernissen die je moet nemen zijn:

  • Eis zendtijd bij het management en leg uit waarom je een content strategie wilt opstarten. Draagvlak is essentieel.
  • Licht je gekozen strategie (zie afbeelding) toe en leg het verband uit met onder andere: kennisdelen, transparantie, Social Media, SEO en leadgeneratie.
  • Schat in of je het zelf kan organiseren en beheren, of dat je hulp nodig hebt van buitenaf. Bijvoorbeeld van een PR-bureau.
  • Organiseer een workshop of bijeenkomst met de collega’s die je wil betrekken bij de content productie.
  • Leg ook aan deze groep uit waarom je een content strategie wilt opstarten. Laat de aftrap doen door iemand uit het management waarbij uitgelegd wordt dat het belangrijk is voor de business.
  • Vorm na je presentatie groepen of tweetallen om onderwerpen te inventariseren voor de content productie.
  • Plaats deze in categorieën en stel een blogkalender op of mix de nieuwe input met een bestaande content kalender.
  • Ga gewoon beginnen met het blog avontuur. Je zal zien dat je content productie voortvarend van start gaat.

 

En dan gaat alles vanzelf?

Nee, vlekkeloos zal het allemaal niet verlopen. We hebben het bijvoorbeeld nog helemaal niet gehad over de inzet van Social Media. Content is immers de brandstof voor je Social strategie. Ook de weerstand en het veranderproces hebben we nog niet besproken. Of nieuwe hindernissen die ontstaan na de wittebroodsweken. Verder kunnen we het nog hebben over spelregels, afspraken, schrijfstijlen en tone-of-voice. Of over het plannen en klusteren van content zodat je slim en gespreid kan communiceren in aanloop naar een specifiek moment in een jaar.

 

Begin eerst na te denken over de vragen: who are we talking to… and why should they care? en what are we saying… and why should they share? Ander sla je de plank direct al volledig mis en ben je weer zo’n bedrijf dat alleen maar heel hard roept. Herken je dit verhaal? Heb jij ervaringen met het invoeren van bloggen binnen je organisatie? Laat een bericht achter. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en toevoegingen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn