Bouw vooruit door eigen markt te verstoren

Een artikel van ons op Cobouw.nl

Bouw vooruit door eigen markt te verstoren

Door Bas Bergsma
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Bouw- en techniekbedrijven moeten door meer klantgericht te werken hun conservatisme overwinnen. De complexiteit van projecten maakt het lastig voor bedrijven om in technologie en klantgerichtheid te innoveren. Maar bedrijven die daarin slagen, kunnen een grote voorsprong nemen en de markt effectief verstoren.

Dit stelt CTB xRM in het verschenen eBook ‘Customer Engagement in de bouw & techniek’. Het boek is gebaseerd op eigen onderzoek. Volgens het softwarebedrijf kunnen nieuwe technologieën bedrijven helpen de relatie en interactie met klanten naar een hoger niveau te tillen. Waar sommige branches door nieuwe, innovatieve spelers al wakker geschud zijn, ondervindt de bouw vanwege de complexiteit tot nu toe nog weinig concurrentie van zogenaamde disrupters . Vroeg of laat zullen ook deze markten echter verstoord worden door nieuwe partijen of bestaande spelers die een klantgerichte strategie realiseren, is de stellige overtuiging van Yuri Ramdhani van CTB xRM.

customer-engagement-mockup-ls

Gratis eBook

Customer Engagement in techniek en bouw

Het verwachtingspatroon van klanten en relaties is sterk aan het veranderen. Zij willen 24/7 support, mogelijkheden tot selfservice en ze willen ontzorgd worden in alle fasen van het klantcontact. Zijn bedrijven in de (installatie)techniek en bouw wel bezig met klantgericht ondernemen? Download gratis dit eBook en lees meer over Customer Engagement in uw branche.

De theorie over Customer Engagement, best practices en zes stappen naar een strategie.

Voordeel voor technische bedrijven

“Het is goed zichtbaar dat spelers in bijvoorbeeld de retailsector en de toeristische branche ernstig last ondervinden van nieuwe innovatieve digitale bedrijven. Velen lopen achter de feiten aan, met in sommige gevallen zelfs een faillissement als gevolg. Bouw- en techniekbedrijven hebben gelukkig een groot voordeel. Organisaties en projecten in deze branche zijn groot en complex, dus nieuwe toetreders zijn spaarzaam. Dat geeft hen de kans om zelf initiatief te nemen en de volgende stap te zetten in hun relatie met klanten en de markt als geheel.”

Het is wel van groot belang dat deze strategie onderdeel wordt van de bedrijfscultuur. Anders gaat het niet lukken

Het toverwoord daarbij is volgens Ramdhani customer engagement. Dat kunnen bedrijven realiseren door nieuwe technologieën in de processen in te passen. Dat geldt voor de projecten zelf, maar ook voor de interactie tussen klant en leverancier. Door anders marketing te bedrijven, beter te weten wat de klant wil, klantgegevens vast te leggen en te verrijken en deze gegevens op strategisch niveau in te zetten, wordt een nieuw niveau in klantgerichtheid bereikt. Ramdhani: “Het is wel van groot belang dat deze strategie onderdeel wordt van de bedrijfscultuur. Anders gaat het niet lukken. Het komt vaak voor dat een traject dat vol goede moed gestart is, na verloop van tijd ontaardt in een digitale kaartenbak die zelden gebruikt wordt. Zonde, want er zit veel potentieel in de filosofie en werkwijze.”

Het eBook legt kort uit wat customer engagement betekent en hoe het kan werken voor bedrijven in de bouw- en techniek. Door middel van voorbeelden en een stappenplan biedt het een praktische les voor de lezer.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn