De bonuskaart van Microsoft Dynamics CRM 2013

De bonuskaart van Microsoft Dynamics CRM 2013

Door Daniel Middel
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

In oktober 2013 werd in het programma Kassa bekend gemaakt dat de Albert Heijn met de nieuwe bonuskaart het koopgedrag van consumenten op een andere manier gaat volgen. Met deze nieuwe methode wil de Albert Heijn richting haar klanten meer persoonlijke aanbiedingen kunnen doen. Maar wat gaat de Albert Heijn dan doen?

Stel je voor dat er op een dag 1000 mensen boodschappen doen bij een AH filiaal. De helft daarvan koopt een pak koffie, waarvan de helft van een fair trade keurmerk en de andere helft van het AH eigen merk. AH kan hier een conclusie uit trekken door bijvoorbeeld meer haar eigen merk te gaan promoten. Verder kun je concluderen dat de helft van die 1000 mensen helemaal geen koffie koopt. En dat is nu precies wat de AH gaat doen met de nieuwe bonuskaart. Zoeken naar en meten van nog niet bestaande of aanwezige data. Het interessante is dat Microsoft, met de nieuwe versie Dynamics CRM 2013, soortgelijke functionaliteit biedt.

De selecties die voorheen niet of nauwelijks mogelijk waren komen nu in handbereik van eindgebruikers die hier om vragen

Zoeken naar niets

Deze zoekmethode blijkt steeds meer nuttige informatie op te leveren. Niet alleen bij het meten van koopgedrag zoals bij de AH, maar ook binnen jouw organisatie. Met hoeveel klanten heb je de afgelopen periode geen contact gehad? Bij welke bedrijven heb je nog geen contactpersonen geregistreerd? Welke leads hebben nooit de status opdracht bereikt? Concrete vragen die menig CRM gebruiker zich wel kan voorstellen. Maar bij voorstellen blijft het vaak, want het maken van dit soort selecties in een CRM systeem blijkt een grote uitdaging.

De meeste CRM experts weten met work arounds dit soort informatie op te halen, bijvoorbeeld door te exporteren naar Excel en daar te bewerken, of via marktlijsten. Maar dit is best omslachtig en bovendien voor veel eindgebruikers niet te begrijpen. Gelukkig is Microsoft ons in versie Dynamics CRM 2013 tegemoet gekomen met de Outer Join in FetchXML. Hiermee kun je eindelijk weergaves maken over informatie die er niet is. Ik duik nu even de techniek in.

 

Hoe maak je zo’n selectie?

Het maken van een dergelijke selectie in CRM 2013 kan nog steeds niet via Geavanceerd Zoeken. Zodra je een entiteit (bijvoorbeeld Account) in Geavanceerd Zoeken koppelt aan een andere entiteit (Bijvoorbeeld Contact), dan moet er namelijk data aanwezig zijn. Zelfs als er helemaal geen filters toegevoegd worden aan de gekoppelde entiteit, zal CRM 2013 nog steeds zoeken naar “Actieve Accounts met een contactpersoon”. En met is nou juist wat je niet wilt.

 

Dynamics CRM 2013 - Hoe maak je zo'n selectie

Weergave maken

De oplossing in Microsoft Dynamics CRM 2013 is relatief eenvoudig. De selectie die je wilt maken, voeg je eerst toe als nieuwe weergave aan de betreffende entiteit. Hiervoor wordt een Unmanaged Solution aangemaakt, waar de entiteit aan toegevoegd wordt. Deze solution kun je later gebruiken om de weergave eenmalig aan te passen en de Outer Join toe te voegen.

Vervolgens wordt de nieuwe weergave aangemaakt. Hiervan wordt het filter aangepast, zodat deze overeenkomt met de selectie zoals je deze in Geavanceerd Zoeken maakt, namelijk “Actieve accounts in Nederland met een contactpersoon”.

 

Dynamics CRM 2013 - Weergave maken

Solution aanpassen

Publiceer vervolgens alle wijzigingen en exporteer de Unmanaged Solution naar het bureaublad of een lokale schijf. Open deze export en open het Customizations.XML bestand in een willekeurige text editor. Door handmatig te zoeken naar de naam van de weergave, zal de XML code van de gemaakte weergave zichtbaar worden.

 

Dynamics 2013 – Solutions aanpassen

In deze code is te zien, dat de koppeling met de onderliggende entiteit aanwezig is door middel van de regel. Zoals gezegd maakt CRM 2013 bij selecties hier standaard een koppeling van die alleen kijkt naar bestaande gegevens.

Door een kleine aanpassing in deze regel, wordt ingesteld dat de gekoppelde entiteit geen gegevens bevat. Hiervoor wordt het type koppeling veranderd naar Outer en bovendien een filter toegevoegd dat controleert of de gekoppelde entiteit daadwerkelijk leeg is.

Vervolgens importeer je de gehele solution terug naar CRM en publiceer je de aanpassingen.

 

Wat ziet de gebruiker?

Het is vervolgens alleen noodzaak de weergave te vinden op de betreffende entiteit. Met slechts een enkele klik, krijg je nu een overzicht van de gegevens die er niet zijn. In dit geval, alle accounts in Nederland zonder contactpersonen.

 

Conclusie

Met de komst van de Outer Join in FetchXML heeft Microsoft technisch functionaliteit toegevoegd die grote gevolgen heeft als het gaat om het beheren van informatie. De selecties die voorheen niet of nauwelijks mogelijk waren komen nu in handbereik van eindgebruikers die hier om vragen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld gerichter zoeken naar de klanten die extra aandacht vragen, of niet langer interessant zijn.

Wil je Dynamics CRM 2013 live zien? FetchXML en veel andere vernieuwingen laat ik binnenkort zien in een korte online demonstratie (webinar) van 45 minuten. Lees hier meer.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Zoeken naar niets in Microsoft Dynamics CRM 2013