Big data versus change management

Big data versus change management

Door Bas Bergsma
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Op 27 maart vond de 3de editie van het evenement Explore Dynamics CRM plaats. De 600 aanwezigen kregen in het Cinemec van keynotesprekers Alexander Klöpping en Steven van Belleghem veel te horen over de macht van grote techbedrijven als Google en Facebook en de mogelijkheden van big data voor bedrijven. Naast deze nieuwe inzichten is er veel gesproken over de uitdagingen die er zijn bij het implementeren van CRM binnen een organisatie. Hierbij een kort verslag van deze drukbezochte dag.

Selling without selling?

Alexander Klöpping maakte ons haarfijn bewust van het feit dat we leven in een tijdperk van data. Veel data! En dat nog meer data de komende jaren over jou en mij massaal wordt verzameld, opgeslagen en geanalyseerd. Naast de discussie of we dit wel willen is het een proces dat niet meer te stoppen is. Steeds meer bedrijven spelen hier op in door nieuwe diensten en apps te bedenken. Bedrijven als Uber, Lyft, GetAround en Flightcar zijn inmiddels geboren en ook de ING kwam recent in het nieuws met dit onderwerp, maar pakten het PR technisch niet slim aan, aldus Alexander.

In verloop van 2014 zullen de mogelijkheden verder worden uitgebreid voor de online- en in het bijzonder sociale kanalen, die naadloos integreren met campagnes

Keynote spreker Steven van Belleghem maakte een duidelijke brug van bovenstaande ontwikkelingen naar Marketing 2020. Hoe moet je als bedrijf hiermee omgaan? Waar liggen de kansen? Als je als bedrijf wilt overleven moet je je, volgens Steven, concentreren op de pijlers; technologie (databeheersing en het benutten), extreme focus op klantgerichtheid en selling without selling. Oftewel, het op het juiste moment de juiste boodschap geven, waardoor je meer verkoopt. Verkopen zonder commercie. Dat is wennen voor velen.

 

Volle zaal bij Royal HaskoningDHV

 

Naast het centrale thema werden door de sponsoren 14 break-out sessies gegeven met CRM gerelateerde onderwerpen. Als kennispartner hadden wij klant Royal HaskoningDHV gevraagd om break-out II te verzorgen. Jessica Nevels, CRM Manager bij Royal HaskoningDHV, vertelde met haar presentatie: CRM implementatie: 90% change management, 10% systeem hoe zij de implementatie van Dynamics CRM voor hun internationale organisatie tot een succes hebben gebracht en welke weg zij hebben afgelegd. Bezoekers zaten letterlijk op de grond en dat was een bevestiging dat de factoren: mens, acceptatie en verandermanagement nog altijd onlosmakelijk verbonden zijn aan een CRM implementatie. Leuk al die big data en mooie CRM functionaliteit, maar als gebruikers niet met CRM gaan werken, dan heb je niets aan een duur systeem. Mijn collega Yuri heeft hier eerder het blog “CRM implementeren, feest of fiasco” over geschreven.

Tweet tijdens presentatie Royal HaskoningDHV

Dynamics Marketing

Ter afsluiting van de dag kregen de bezoekers, onder andere, als één van de eersten een live demonstratie te zien van Dynamics Marketing. Francois Rüf en Hayley Bass van Microsoft namen de bezoekers mee in deze nieuwe marketing functionaliteiten. In verloop van 2014 zullen de mogelijkheden verder worden uitgebreid voor de online- en in het bijzonder sociale kanalen, die naadloos integreren met campagnes. De verreweg meest indrukwekkende toevoeging is de Campaign Workflow Designer, waarmee gebruikers door blokken te slepen zeer eenvoudig een campagne in elkaar kunnen zetten en het in werking zetten van activiteiten kunnen automatiseren. Lees hier meer over in de roadmap van Dynamics CRM in 2014.

Dat het een goed CRM evenement was en dat de presentatie van Jessica Nevels de aandacht trok, was ook Marketingfacts.nl opgevallen. Zij hebben een verslag geschreven. De presentatie van Royal HaskoningDHV is hieronder te bekijken. Als je vragen hebt dan hoor ik die graag. Tot snel of tot volgend jaar!

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn