7 simpele factoren voor succesvol digitaal transformeren

7 simpele factoren voor succesvol digitaal transformeren

Door Rob Gasseling
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Het is fascinerend om te zien hoe bedrijven verschillend omgaan met digitale verandering. In veel gevallen ligt het succes van een transformatie niet meer aan het aanbod van IT-oplossingen, maar is de visie van de organisatie op het gebied van IT van doorslaggevend belang. Dit is wat ik geleerd heb in de afgelopen 10 jaar tijdens het adviseren van bedrijven omtrent bedrijfssoftware. De werkelijkheid van vandaag is dat technologie een kans of bedreiging is voor iedere bedrijf. Niemand kan er nog omheen. Meer dan ooit worden markten beïnvloed door excellente technologiebedrijven en is het speelveld voor bijvoorbeeld banken, detailhandel, automotive en hotels voorgoed veranderd.

Finishlijn buiten bereik

In de praktijk is het voor veel organisaties een uitdaging om de kansen die IT biedt daadwerkelijk om te zetten naar digitalisering of vernieuwende businessmodellen. Wanneer een bedrijf er in geslaagd is om een visie te vormen, dan zijn de wensenlijsten vaak oneindig lang en de ambities torenhoog. En terecht. Alleen is het daadwerkelijk realiseren van de gewenste verandering een heel ander verhaal en wordt de finishlijn naar mijn mening te weinig gehaald.

Wat precies de finish is laat ik in het midden, maar veel investeren om tot minimale verbetering te komen en halverwege de wedstrijd te staken mag nooit het doel zijn. Bijkomend feit is dat de technologie zich verder ontwikkelt en klantwensen en -situaties continue veranderen. Kortom, er is altijd wel wat te doen op het gebied van optimalisatie en onderhoud. De finishlijn maakt mede hierdoor een voorwaartse beweging en blijft veelal buiten bereik.

Hallo collega, hoort u mij?

Hallo collega, hoort u mij?

Op 9 november organiseren wij op een bijzondere locatie een Office 365 kennismiddag. In het programma o.a.:

  • Microsoft en CTB over de snelle ontwikkelingen rondom Office 365, over teams verbinden en meer productiviteit;
  • Vanderlande en Ziut over hun resultaten, procesverbeteringen en ervaringen met Office 365;
  • Digitale transformatie expert Paul Ossewold vertelt hoe de organisatie van de toekomst er uit gaat zien.

Kom ook als je als technisch bedrijf meer uit Office 365 wilt halen.

Slagen in transformatie

Heel interessant zijn de bedrijven die wel de finishlijn halen en alles op alles zetten om hun processen continue efficiënter in te richten en waar nodig te (her)structureren. Een bekende uitspraak is dat de technologie maar 10% van het succes bepaald en de overige 90% bepaald wordt door het managen van de verandering. Welke factoren bepalen het succes?

  • Daadkracht en commitment vanuit het management;
  • Een helder IT-visie vanuit het management;
  • Het vrijmaken van capaciteiten;
  • Het simpel houden;
  • Investeren in de juiste kennis;
  • De juiste match met de IT-leverancier of dienstverlener;
  • Het aanwijzen van proceseigenaren.

Dit zijn naar mijn mening belangrijke ingrediënten voor het slagen van een IT-project. Niet ieder bedrijf heeft deze ogenschijnlijk simpele factoren scherp op het netvlies.

Een aantal stappen verder

Gelukkig heb ik voldoende implementaties gezien waarbij iedere uithoek van de software werd benut en de oplossingen goed werden geadopteerd door de organisatie. Bij mijn nieuwe werkgever CTB heb ik inmiddels kennisgemaakt met Office 365, Dynamics 365, Cortana Intelligence, Azure IoT en ben ik in een wereld terecht gekomen waarbij we met klanten nog een aantal stappen verder kunnen gaan. Dit heeft alles te maken met de rekenkracht en (kunstmatige) intelligentie van de software. Iets waar Microsoft met haar Cloud Solutions hoog op inzet en waar wij als partner met onze klanten van kunnen profiteren.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn