3 do’s en don'ts voor als je Dynamics 365 overweegt

3 do’s en don’ts voor als je Dynamics 365 overweegt

Door Yuri Ramdhani
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Medio maart 2017 was ik aanwezig op eXtreme365. Een internationaal evenement voor en door Microsoftpartners die zich richten op Dynamics 365. Het was een boeiend event waarin verandering centraal stond. Jarenlang is het Dynamics landschap overzichtelijk verdeeld geweest in ERP en CRM. Nu deze productindeling losgelaten is, geeft Microsoft steeds meer informatie vrij over de grote hoeveelheid functionele apps. Zo ook op eXtreme365. Mooie business applicaties voor Sales, Marketing, Field Service, Project Service Automation, Customer Service en Operations. En ook nog eens in de context van Office 365, Power BI en alle ontwikkelingen rondom Machine Learning en Internet of Things (IoT).

Het is jou waarschijnlijk ook niet ontgaan dat het aanbod van informatie en nieuwe ontwikkelingen rondom Dynamics 365 en Office 365 gigantisch is. Zie jij door de bomen het bos nog? Begrijp je de impact van dit alles in relatie tot de digitale revolutie waarin we ons bevinden? Laat ik je helpen door drie belangrijke do’s en don’ts te geven, getriggerd door de Dynamics 365 ontwikkelingen.

Microsoft Dynamics 365 overzicht

1. Denk vanuit jouw branche

  • DO
    De relevantie van een aantal Dynamics 365 apps is sterk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Zo is Customer Service meer gericht op B2C en Project Service Automation meer op B2B. Field Service is met name relevant voor technische sectoren of branches waarin de specifieke uitdagingen van een buitendienst actueel zijn. Een branchebenadering is überhaupt keihard noodzakelijk om te bepalen welke technologie of nieuwe ontwikkeling toegevoegde waarde zal leveren.
  • DON’T
    Wees niet bang om iets te missen van alle ontwikkelingen (Fear of Missing Out). Accepteer dat er veel gebeurt en dat het veel tijd kost om het allemaal op de voet te volgen. Onthoud dat lang niet alles relevant is voor jouw branche en organisatie.

2. Leer over data, Machine Learning en IoT

  • DO
    Alle grote ICT-leveranciers investeren fors in Machine Learning, IoT en data. In een periode van drie tot vijf jaar zullen de toepassingen van deze technologie veel nadrukkelijker aanwezig zijn dan nu het geval is. Het is van belang dat we gezamenlijk beter gaan begrijpen wat de mogelijkheden zijn van data gedreven ondernemen. Het probleem is dat statistiek en data jarenlang niet ‘sexy’ zijn geweest en weinig aandacht kregen in het onderwijs en het bedrijfsleven. Mijn advies is om vandaag nog te beginnen met het verdiepen in deze onderwerpen. Bedrijven die hierin een voorsprong nemen gaan de markt bepalen.
  • DON’T
    Ga niet afwachten tot het allemaal ‘concreter’ wordt. Bewustzijn creëren is een lange weg en die kan je het beste zo snel mogelijk starten. Capaciteit vrij maken voor innovatie is vaak lastig en de dagelijkse operatie vraagt alle aandacht, maar niets doen is geen optie.

Onze behoefte aan zekerheid is, ook voor een organisatie, een krachtige drijfveer waardoor we vaak (te) langzaam veranderen

3. Toon lef en zoek versnelling

  • DO
    Persoonlijk geloof ik dat het vermogen van medewerkers om te veranderen een kerncompetentie moet zijn. Onze behoefte aan zekerheid is, ook voor een organisatie, een krachtige drijfveer waardoor we vaak (te) langzaam veranderen. Er is flink wat lef nodig om sneller te gaan. Om te handelen terwijl je niet exact weet of je de juiste weg inslaat. Het moet echter niet roekeloos worden. Het geheim zit hem in sneller en vaker overzichtelijke verbeteringen uit te proberen. Dat betekent meer proeftuintjes en meer experimenteren met een klein team op een ‘agile’-achtige wijze. En die experimenten zet je op vanuit de uitdagingen in jouw branche die relevant zijn in jouw bedrijf. Dat kan ook, want Dynamics 365 is een cloud-oplossing. Je kan daardoor laagdrempelig en snel starten. Bij succes schaal je op. Het lijkt een simpele formule, maar de uitvoering is vaak weerbarstig.
  • DON’T
    Sturen op harde resultaten op de korte termijn. Geef medewerkers de ruimte voor het falen van experimenten. Alleen zo creëer je een cultuur waarin daadwerkelijk geëxperimenteerd wordt en waarbij men leert.

Wat kunnen wij voor je betekenen als Dynamics 365 specialist voor bedrijven in de techniek, bouw en offshore? Neem contact met me op om dat eens te bespreken.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn